Bygget av vår Chevelle -65

Click here to read this story in english.

Hösten 2005:
Köptes Chevelle 65:an en plåtkaross och allt löstagbart i glasfiber med ett rörchassie med 4-kantsprofil i botten, varför den köptes var för att det var rätt pris och jag visste inte då vad jag skulle göra med den, Mer än att den skulle bli värre än den gamla 64:an.

September 2006:
Såldes chassiet som medföljde vid köpet och karossen togs ner till Janne Snowball för att börja bygga och tanken var att bygga en Super Smallblock bil.
Och det skulle vara ett säkert chassie därför byggde vi ett med spec 25:1E,
och senare blev det bestämt att vi ska åka i Top Doorslammer, Då farsan fick veta att det är ljuddämparkrav i Super Smallblock.

December 2006:
Chassiet är hemma i det egna garaget.

Maj till September 2007:
Uppehåll i bygget då jag hjälpte Max Hamrin med hans Morris Minor i Pro Street under sommaren.

Augusti 2007:
Bestämdes det att vi ska ha en kolfiberkaross från Swecomposite, så alla plastdelar såldes.

September 2007 till april 2008:
Karossen byggdes och stukades om inför avgjutning.

April 2008:
Chevellen är hos Swecomposite i Åkersberga för avgjutning,
och jag gör uppehåll i bygget för att hjälpa bröderna Lindberg med Novan under sommaren.

Juni 2008:
Plåtkarossen avgjuten och hemma igen.

September 2008:
Återupptar bygget av Chevellen när racesommaren är slut.

Oktober 2008:
Chassiet som byggdes hos Snowball är sålt på grund av att jag konstaterade att motorplaceringen i chassiet var helt fel och det skulle ge oss stora problem i framtiden med den effekten som det är i en stor kompressormotor, och jobbet att ändra placering på motorn skulle vara så pass stort att det blev enklare att bygga ett nytt chassie och då kan vi även få chassiet att passa kolfiberkarossen bättre eftersom det gamla chassiet var byggt för en plåtkaross.

Den här gången köper jag egna verktyg och bygger chassiet hemma i ÅBM garaget, för nu orkar jag inte blanda in en massa andra med idéer om hur det ska vara, nu gör jag det själv och det här chassiet ska jag köra med…..

December 2008:
Hela kolfiberkarossen finns nu i ÅBM garaget.

Och från och med december 2008 har vi även en egen chassie jigg, rörnotcher och en rör bock för 4130 Crommolly rör i storlekarna 3/4″ 7/8″ 1″ 1-1/8″ 1-1/4″ 1-1/2″ och 1-5/8″ med godstjocklek 0.058″- 0.134″

Januari 2009:
Nya chassiet påbörjat!!!!!!!!!

Maj till September 2009:
Bygget står stilla då jag hjälper bröderna Linderberg med Novan.

Oktober 2009:
Alla rör sitter monterade i chassiet, förarplatsen är klar och kolfiberkarossen har börjat monterats på chassiet.

22 November 2009:
Chevellen har tagits ur chassiejiggen och ställts på egna hjul för första gången!!!!!!

14 Januari 2010:
Dom första Svensktillverkade kolfiber hjulhusen på Swecomposite är klara!

6 Februari 2010:
Det spårar ur ännu en gång,
Roots kompressorn är såld och en skruvkompressor inköpt….STORT tack till Per Svedberg.
I och med det så är det också bestämt att det blir bara Top Doorslammer och inte Pro Mod med bilen just nu.

15 Mars 2010:
Chevelle karossen är körd till Johan Jarbeck på LSF Custom Lackering,
Äntligen ska den få lite färg på sig!!!!

15 Mars till 10 Maj 2010:
Tar en paus i bygget för att hitta gnistan igen…..

Juli 2010:
Har börjat slutmontera bilen, och vi rullar ut bilen utanför garaget på egna hjul för andra gången,
Vi ställer ut bilen på Day Of Thunder i Nyköping som Nyköping Motorpark arrangerar.

September 2010:
Dom sista delarna till motorn kom.
Den 16:e startades motorn för första gången!!!!
Den 19:e provkördes bilen för första gången!!!
I och med att bilen är provkörd anser jag bygget klart 4 år efter att jag påbörjade det,
har varit många om och men och mycket fram och tillbaka men nu känns det jävligt skönt!!! 🙂

Bilen:
Kommer att gå i Top Doorslammer runt om i Sverige och en tävling  i Norge.
Bilen kommer att ha en överladdad metanolmotor, en 526 kubiktum stor Chevamotor med en
PSI skruvkompressor på och en 3 växlad Lenco med koppling.

Sidan kommer att uppdateras ständigt allt eftersom bygget fortlöper

Kolla nedan hur långt gånget bygget är just nu, varje bild är en länk till ett fotogalleri.

Build pictures from 2010 in reverse order

2010-09-19
Chevelle 65:an är provkörd!!
Och bortsett från lite småjusteringar som behövs är den klar!!!! 🙂
Så här slutar byggbilderna på den.

För att följa fortsättningen klicka här!



 


Vecka 37

Tokskruvarveckan innan första testsvängen på Kjula Dragway.

Precis som dom 2 veckorna innan blev det väldigt mycket tid i garaget även denna vecka…
Har tillverkats en väldans massa för att få ihop drivning och infästning till oljepumpen mm, men till slut så gick det!!
Bränsleslangar, oljeslangar, elsystem, bakaxelklump, koppling och växellåda mm på plats i bilen, chassiet taggat och motorn uppstartad för första gången!!! 🙂
Och bilen lastades på fredagsnatten för att göra klart det sista på Kjula Dragway.

Ett jätte tack till Anders “Charley” Karling för all hjälp och lån av verkstaden!!
Tack även till Erik Bengtsson, Tobbe, Alex, Crille Nilsson, Pappsen, Ulf Schill, Jocke Månsson, Johan och Jonnie Lindberg.

Vi lyckades få bilen till Kjula och göra två försiktiga testsvängar med den och i och med det så anser jag att bygget är klart efter 4 års byggande till och från!!!
Känns nästan lite tråkigt 🙁 vad ska man nu hitta på då….. Nä skämt å sido klart jag kommer att fortsätta uppdatera men inte lika mycket från garaget.
Samtidigt som jag måste säga att det här bygget har varit ett rent helvete till och från så känns det riktigt bra nu när man får all beröm från massor av folk som ser bilen i verkligheten, och jag kan säga att jag tar åt mig allt vad jag kan av det!!! 🙂

Vecka 36

 

Äntligen kom delarna fem dagar senare än vad dom skulle…
Med nu sitter motorn i bilen igen!Har jobbat nästan dygnet runt hela veckan, och efter en massa om och men sitter motorn nu ihop för första gången sen jag köpte den för 2.5 år sedan och insåg att jag blivit lurad då den bara var sopor när den kom hem från USA….
Det har blivit väldigt mycket borra, svarva och fräsa!!
Tur att man inte är helt okunnig och att man har en bra maskinpark och bra folk som man kan få hjälp av 🙂
Sen är kopplingen, Lencon, bakaxelklumpen klara för montering!!!
Tobbe och Crille har även börjat dra el i bilen, känns som att det närmar sig hela tiden!!! Synd bara att man ligger en vecka efter pga. allt stök med felaktiga verktyg och försenade delar…. Det som återstår som strulig sak är att få fast oljepumpen och drivningen till den, med andra ord många timmar till vid svarven och fräsen….
Jättetack till Anders “Charley” Karling för fri tillgång till hans verkstad och för hjälpen med tillverkning av insugsspacerplattorna, Jättetack till Jocke Månsson för hjälpen med kopplingen och lencon Och ett jättetack till Crille Nilsson som alltid ställer upp i garaget!

Vecka 35

 

Bygga motor!! 🙂

Har tagit motorn till jobbet plockat isär “dummien” och börja jobba med den och självklart går inget som det ska och inget blir som man tänkt sig….

Lånade ett verktyg för att montera i större lyftare i blocket och självklart passade det inte den blocktypen jag har så det blev att tillverka egna verktyg och adapterplattor för att verktyget skulle fungera på mitt block….
Sen skulle dom sista delarna till motorn, vevaxel och kolvar komma på torsdagen men då skulle självklart Fedex klanta bort paketet i Paris vilket gjorde att man tappade lusten eftersom jag kunde inte kolla om sakerna passade som dom ska (allt är specialbeställt) och det går ju inte att börja utan vevaxeln.

Sen har Alex har gjort klart förarstolen, Tobbe har kollat igenom kompressorn och Isak på jobbet har monterat i brandsläckarrören i bilen.

Ett jättetack till Rickard, Verkstan på Åland för lånet av verktyget till lyftarna, och Isak för hjälpen med monteringen av brandsläckarrören!!

Vecka 34

 


Yes, alla tankar är klara!!Ett Jättetack till Erik Bengtsson på Bengtssons Smide i Täby för ett riktigt bra jobb!!!

Har monterat olje, bränsle och catchtank i bilen, har gjutit av av arslet i förarstolen, stängt igen det sista i torpedväggen runt dörrarna, monterat brandsläckarnozzlarna ställt hela karossen åt sidan då den är helt klar nu!!
Har även lyft ur motorn och fortsatt jobba med den, och om allt går som det ska borde den kunna vakna till liv om någon vecka!!!

Har även fått en ny kille i teamet, Alexander Forsberg vilket var mycket välbehövligt!!!
Så nu är vi fullt manskap till nästa år,
nu ska vi bara få ordning på allt…… 🙂

Vecka 33

 

Fortsatt hopmonteringen!

Har fått dit stötdämpare och stötdämpargivare i bak, dörröppnare, lås till förardörrens ruta, gasvajerfäste på injectorn, tillverkat svetsmuttrar till alla tankar.

Har även torrgasat lite med alla kläder på 🙂 och plockat av bakdelen av karossen och ställt den åt sidan eftersom den är HELT klar!!!!!

Vecka 32

 

Har varit ute och fotat bilen lite, blev förhoppningsvis några fräna kort!! 🙂
Stort tack till min kusin Marcus för hjälpen.Och vi har fortsatt montera ihop bilen och jobbat lite mer med motorn.

Vecka 31

 

Efter en välbehövlig semestervecka i skärgården var det dags å städa upp i garaget efter orkanen som gick genom det dom sista veckorna innan utställningen i Nyköping.Sen har jag bara kollat och varit imponerad över hur bra den blev!! 🙂

Och så klart tagit igen lite på jobbet.


Vecka 29 (Day Of Thunder in Nyköping)


 

Chevellen har varit utanför 08-området!!Blev en riktigt bra dag trots att jag var väldigt seg i skallen har max sovit 15 timmar den här veckan och sen var det tvunget att regna lite som vanligt vid utomhusaktivitet med bil, men jag är nöjd, hade ett mål att komma till Nyköping och det gjorde vi!!!

Nu blir det att vila en vecka innan jag kör vidare i garaget igen.

STORT TACK till Tobbe, Farsan, Isabell, John, Tomas och Kenneth från Swecomposite som hjälpte till under dagen.

Vecka 29

 

Den här veckan har varit helt sjuk, fick karossen från lackeringen förra veckan och jag hade bestämt att Chevellen bara skulle ner till Day Of Thunder i Nyköping så vi har i stort sett jobbat dygnet runt!!!Vi har monterat i bromssystemet, rutor, resten av hjulhusen, dekaler och en massa mera.

Behöver du bromsslangar, kopplingar eller AN-kopplinger och slang så säljer Åkes Bil Och Motor det numera och har en egen bromsslangspress i lokalen.

Ett JÄTTE STORT TACK till, Tobbe, Crille, Jocke från LL racing, Tony, Snigel, Janne Jäger, Erik Bengtsson, PG från Bilglasdesign, Kenneth från Swecomposite och Mattias och Christer Westman utan er hade det här aldrig gått att få ihop!!!!


Ihopmontering efter lack

Ihopmonteringen efter lackeringen.


Paint by Johan Jarbeck from LSF Custom

Lite bilder från lackeringsjobbet av Johan på LSF Custom Lackering.

Vecka 28

 

Ute i det fria igen!!

Har gjort klart innersparklådorna, fortsatt montera i kolfiberplåtar, monterat bakaxeln, brandsläckarna, vevhusventilationsslangarna mm.
Vi har även fått ett litet lätt och stiligt batteri till bilen från våran sponsor Gylling Teknik.
PG från Bilglasdesign eller Pitchblack Racing har vart ute och börjat med rutorna till bilen STORT TACK!!

Även ett STORT TACK till Jocke LL Racing och Tony som har varit och hjälpt till i garaget 🙂

Vi har rullat ut chassiet och tagit lite fräna foton och vill man se bilen i verkligheten så kommer vi att ställa ut den på Day Of Thunder i Nyköping den 24 juli som Nyköping Motorpark arrangerar.

Vecka 27

 

Har fortsatt tillverka kolfiberinredning,
och monterat i lite mera saker i bilen bland annat lite prylar till Racepaken.
Erik har vart förbi och fortsatt fnula på tankarna.
Tack igen till Crille Nilsson! 

Vecka 26

 

Har börjat slutmontera bilen!! Farsan har nästan satt ihop hela bakaxeln, chassiet har ställts på rätt köl på pro-jacksen. Och vi har börjat montera ihop bilen, fortsatt med avslutet på hjulhusen som påbörjades för typ 4 månader sedan… Och det har kapats en massa kolfiber som fortfarande kliar som faan!! Men riktigt fränt blir det!! 🙂 Det ända som känns lite tråkigt just nu är att det är typ 30 grader varmt ute och man bor i garaget….

Jättestort tack till Crille Nilsson som har hjälpt till!!

Vecka 24-25

 

Har helsvetsat klart chassiet!Det är helt sjukt vilken tid det tar att svetsa!!
Har även monterat i torpedväggen och golvet på förarplatsen, har börjat göra mallar för resten av golvet som ska vara i kolfiber har även börjat grejja med bakaxeln och Erik Bengtsson har ännu en gång hjälpt till med lite bock och svetsjobb i aluminium.

Vecka 23

 

Då fortsätter vi igen!!!

Har varit ifrån garaget ett tag igen….
Men men, nya friska tag då, har monterat i lite småsaker som fullgaskontakt och kopplingskontakt.
Har lyft ur chassiet ur jiggen och plockat bort jiggen från golvet och vad med plats det blev i garaget utan tågrälsen som setat fastskruvad i golvet i 1.5 år…. 🙂
Har även fortsatt helsvetsa chassiet.

Vecka 19

 

A Racecar Is Born!!

Har börjat jobba på bilen efter en paus för att hitta gnistan igen.
Det blev fem heldagar den här veckan och jag fick dit en del saker, stol med fästen, bälten, shift lite, Racepak displayen och Chassie taggen!! 🙂
Och sen funderat över vad jag var för ca 2 månader sedan…..

Sen har Farsan och Mattis jobbat vidare lite med topparna.

Vecka 18

 

Lite bilder från 5 maj då jag medverkade i Motorsoffan på www.Nitroz.se och snackade lite chassie.Klicka här för att se avsnittet av Motorsoffan.

Vecka 13

 

Inte mycket gjort den här veckan mer än jobbat och läst Street & Strip, Ett jätte stort tack till Togga Liljedal för ett grymt bra reportage :-)Tobbe har börjat snygga till kopplingen, jag har fått hem mina vevstakar till motorn,
jag har varit och kollat karossen hos Johan på LSF Customlackering och den blir bättre än väntat så nu blev det nya idéer gällande lacken……… 

Vecka 10

 

 

Har idiotjobbat hela veckan med bilen plus att jag har jobbat lite på en annan bil också.
Vi har gjort gjort dom sista justeringarna innan lack, jag har jobbat vidare på topedväggen, Tobbe har fnulat på vingen i bak och tack till Krille för hjälpen, Johan har gjort klart rutmallarna.Jag har beställt alla mina kläder tack till JP Simpson Sweden för hjälpen, jag har gjutit av förbränningsrummen och beställt kolvar och jag har fått hjälp av TTR Jompa med svetsning av topparna jätte tack för ett grymt snabbt jobb. 

Och bäst av allt, karossen är körd till Johan Jarbeck på LSF Custom Lackering i Åkersberga, ska bli riktigt kul och se resultatet och se vad han hittar på med den.

Vecka 9

 

Koncentrerad spackelapa på bilden 🙂 JÄTTE STORT TACK till John “Ormen” för hjälpen med spackling och slipning, det som är mest otroligt är att han kom tillbaka efter förra gången när han hjälpte till med pluggen….. :-)Vi har fortsatt finlira inför lack, Jonnie har fortsatt lite med torpedväggen, jag har varit till Persåker och besiktigat kopplingen, Acetonjohan har putsat lite krom och Kenneth från Swecomposite har varit i garaget och gjort några småjusteringar till. Och med sig hade han en ny skitfrän kolfiberstol som jag ska ha i raggarbilen..

Vecka 8

 

Jag har jobbat lite på karossen hos Swecomposite och tagit hem den till garaget igen, Tack till Johan Lindberg för hjälpen 🙂 Jonnie har klippt och sickat alla plåtar till golv och torpedväggen, John “Ormen” har börjat slipa och förbereda karossen inför lack som ska göras av Johan Jarbeck på LSF Custom Lackering i Åkersberga, Johan Svensson har börjat tillverka mallar för rutorna som blev bättre än förväntat så nu får han ännu mer att göra 🙂
Ulf Schill var förbi och fixade lite kaffe, Han sa att “det är det ända jag klarar av” och sen hade vi kaffe över hela fikabordet…… 🙂   

Vecka 7

 

Den här veckan har jag varit en sväng hos Swecomposite och hjälpt till lite med karossen.
Erik Bengtsson har fortsatt fundera på bränsle, olja och catchtanken, vi har tömt hela chassiet på saker och jag har svetsat i typ 12 timmar, Skittråkigt 🙁
Har börjat jobba lite med motorn och jag har börjat fundera på mina förarkläder som måste beställas väldigt snart.
Det börjar bli mycket nu och sommaren närmar sig snabbt…..
Inte för att man blir gladare men det känns ganska bra att det har snöat ca 3 decimeter i helgen, känns som att sommaren är jättelångt borta.

Vecka 6

 

Karossen är körd till Swecomposite för fastplastning av alla infästningar och småjusteringar innan lack.
Tack till Johan Lindberg för hjälpen.
Jag har varit ner en sväng till Åby marknaden och sålt lite saker träffat lite kul folk 🙂
Bytt åt mig bakfälgar med rätt backspace och köpt nya toppar till motorn, Har även beställt en ny vevaxel och bytt ut förarstolen den kändes helt plötsligt inte så bra att sitta i längre…

Vecka 5

 

Sådär ja….. Nya Fränsaker!!!Det har spårat ur igen, Jag har bytt ut Roots kompressorn mot en PSI skruv kompressor FRÄÄNT!!!!
STORT TACK! till Per Svedberg.
Det blev lite såga i huven för att få plats 🙂 

Har även monterat det sista på hjulhusen.

Och Tobbe har övningsmeckat lite 🙂

Vecka 3

 

Det har varit en stökig vecka och jag har inte fått så mycket gjort på bilen. Och efter en datakrasch som en lyckospark i arslet är jag igång igen med uppdatering av hemsidan, JAG HATAR el prylar som lever ett eget liv 🙁
Men nu har jag ju en alldeles ny och fin dator tills jag har fyllt den med metallspån också…..Jonnie är nästan klar med övre torped delen. Jag har fortsatt montera hjulhus och Erik Bengtsson har varit förbi och måttat på div plåt delar han ska tillverka åt mig. 

STORT TACK till min kusin Marcus som är min dygnet runt it support.

Vecka 2

 

Hjulhusen monterade, riktigt fränt att få dit en så här stor sak, men det var väldigt många timmar mäta, kapa och slipa innan dom satt på plats.
Kenneth och Thomas på Swecomposite har gjort ett riktigt snyggt jobb.
Jonnie har fortsatt jobba på övre delen av torpedväggen som snart är klar, han är ju riktigt duktig på det där med plåt, TACK 🙂
Johan har justerat dörren in till kontoret så den går att öppna helt, tänk vad man kan störa sig på små saker :-)Nedan är en film som Johan har fixat ihop på monteringen av hjulhusen. 

http://www.youtube.com/watch?v=PFi8JPIN72c

Vecka 2 på Swecomposite

 

Kolfiber hjulhus tillverkade i Sverige av Swecomposite i Åkersberga.Några bilder från tillverkningen och även en liten film från verkstaden hos Swecomposite nedan.

http://www.youtube.com/watch?v=IquBaPHs-ps

Kontakta www.swecomposite.com för pris och leveranstid.

Andreas ÅBM Racing, framtagning av form.
Erik på Bengtssons Smide, tillverkning av form.
Johan på LSF custom, lackering av form.
Kenneth & Thomas på Swecomposite, tillverkning av dom första Svenska kolfiber hjulhusen, det är riktigt fränt!!!!

Vecka 1

 

Inte mycket gjort den här veckan mer än att jag har kört hjulhusformen till Swecomposite som äntligen är klar, Stort tack till Johan på LSF Customlackering i Åkersberga som lackade den.Har även funderat vidare på övre delen av torpedväggen som förhoppningsvis kommer att bli klar nästa vecka.



 

Byggbilder från 2009

O omvänd kronologisk ordning


Vecka 53
 

Lite vila gör att allt blir lite roligare :-)Äntligen lite ny arbetslust och nya delar,
Jag har monterat “sliderören” till Lencon, blowback stag till kopplingskåpan, tryckluftstub, friskluftstub, retardbox, Racepaken, kopplingsreglage,
gasvajern (kul  att torrköra) vajern till bränsleavstängningen, rören till vevhusventilationen i dubbelramen.
Jag har fått efterlängtad hjälp från den mindre Lindbergbrodern som har monterat fönsternätet och vi har börjat fundera på hur vi ska bygga den övre delen av torpedväggen och göra den demonterbar med vindrutan på ett smidigt sätt….
Vecka 50-52

 

Dom här veckorna har det varit lite dött i garaget….

Hjulhusformen är helt klar hos Erik och körd till Johan på LSF Customlackering som ska måla den innan avgjutningen kan börja, Jag har börjat göra en mall till hjulhusen och sen har jag faktiskt vart och jobbat på jobbet!! av alla ställen 🙂

Och när jag ändå har väntat på saker och på att få hjälp har jag passat på att softa lite och vilat upp mig inför ett idiotrace i garaget under våren 🙂

Vecka 49

 

Ännu en gång ett JÄTTE TACK!

Erik Bengtsson på Bengtssons Smide i Täby har tillverkat en gjutform till mina hjulhus som Swecomposite senare ska tillverka i kolfiber.

Jag har även börjat kolla lite var och hur retardboxen, Racepaken och luftflaskorna ska sitta.

Vecka 48

Vad oväntat!

Jag skulle ju ta det lite lugnt….
Men självklart kunde jag inte hålla mig borta från garaget, har inte gjort speciellt mycket men jag har monterat fästena för projacken i bak och provlyft bilen FRÄNT!!!
Och det kom en massa julklappar från USA så nu vet jag vart jag kommer att tillbringa julafton 🙂
Har även meckat en massa med hemsidan.

Vecka 48

Bilder tagna av Johan SvenssonPå söndagen kunde vi rulla ut bilen i dagsljus (dimma) och ta lite kort mellan skurarna, morr.
Tack för hjälpen 🙂

Vecka 48

Bilder tagna av Marcus SjödinJag trodde inte att det någonsin skulle sluta regna så vi passade på att rulla ut bilen och ta lite bilder på torsdagsnatten,
Tack för hjälpen 🙂

Endast övre och nedre bilden från vecka 47 leder till ett fotogalleri.Raggarbil framifrån! 🙂

450 timmar på 12 veckor sedan jag drog igång igen efter uppehållet under sommaren och Chevellen står på egna hjul för första gången!!!!!!!

Känns jävligt bra att kunna säga att den där har jag byggt, Tack till alla som har hjälpt mig komma dit jag är idag.

Raggarbil bakifrån Fränt! 🙂

Äntligen är det tomt!!!Tack till Pappsen, Snigel, Piraten, Musta, Johan, Tina, Mange och Ormen för hjälpen att ta ur chassiet ur jiggen.

Nu är det nära! 2009-11-22En klart nöjd chassiebyggare på bilden några minuter innan skapelsen ska tas ur jiggen och ställas på marken för första gången.

Vecka 47

 

Zoomieheadersarna är klara, det tog många timmar att bygga men dom blev riktigt bra, Även bromsskärmarna är monterade och vi har förberett för att ta ur chassiet ur jiggen.

Stort tack till Erik Bengtsson som hjälpte till att skära ut fästen lite snabbt.

Vecka 46

 

Bakdelen av karossen färdig monterad, dörrarna och fronten sitter på plats.Nästan klar med monteringen av bromsskärmarna, Sparklådorna och zoomierören är påbörjade.

Vecka 45

 

Riktiga raggar bilar (fullskala) ska ha riktiga lysen 🙂
Nästan hela karossen monterad, Blev riktigt bra utan någon utbildning som konstruktör. Jag har monterat dom första dzusarna i bilen, Bromsskärmsinfästning i kaross och chassie påbörjade, Jag har svetsat några meter till…. Vi har kapat lite kolfiber och ja det var smutsigt den här gången också…..Skönt att klockan är 00.45 och en ny vecka med nya förutsättningar är påbörjad igen. 🙂 

JÄTTE STORT TACK till Krille som har hjälpt till hela helgen.

Vecka 44

 

Tillbaka från USA med lite ny arbetslust :-)Främre delen av frontupphängningen är klar, fästena i dörrbladen har plastats fast hos Swecomposite, Karossen injusterad på jiggen och monteringen är påbörjad

Vecka 42

 

Ramarna till dörrbladen är klara, främre motorplåten med fästen är på plats jag har byggt om växelspaken för fram/ back till lencon så den passar bilen bättre.
Och det har förberetts lite till för montering av karossen och vi har monterat främre infästningen i fronten.
Och det sista i fikarummet är klart,
STORT tack till John för hjälpen med elen.Och på onsdag drar jag till USA och kollar ADRL finalerna och samlar lite inspiration 🙂

Vecka 41

 

Det blev bara söndagen som ägnades åt bilen så inte mer än ramen till dörrbladen blev påbörjade den här veckan men nu tror jag att allt är klart och förberett för att “bara” montera dit karossen 🙂Sen har vi städat i 3 dagar och det behövdes det är klart mycket roligare att komma till garaget nu när det är lite ordning och snyggt och rent, STORT tack till Janne Jäger för hjälpen.
Vi har även fixat ett litet fikarum och Snigel visade sina snickaregenskaper med mycket bra resultat 🙂

Vecka 40

 

Jag har monterat karossfästena i chassiet fram och bak, och börjat tillverka div saker till infästningar i karossen, har även monterat kill switch knappen, utlösaren till brandsläckarna, släckartuberna och främre motorplåten.Rosa pantern var och hjälpte till lite i veckan, Men jag har ingen aning om vad han har gjort mer än att vara i vägen för mig!

Vecka 40 hos PW

 

Hos PW svets och smide i Krylbo.Jag och Jonnie var uppe hos Patrik Widd och såg till att han fick en lång torsdag och vattenskar lite saker som Jonnie har ritat.
En sån maskin skulle man också ha 🙂 

Stort tack till Jonnie och Patrik för hjälpen.

Karossen provmonterad lajbans! :-)Det är bara lite småjusteringar som ska göras på den för att det ska passa 100%
Jag har kapat ur lite onödigt i karossen som var kvar efter gjutningen och fan vad man blir skitig och det kliar i flera dagar efter 🙁
jag har vägt karossen 🙂 har börjat med fästen för montering av främre motorplåt, börjat kolla hur brandsläckarna ska sitta, Jonnie har varit förbi och ritat på fästen för karossen och främre motorplåten som han ska hjälpa mig att vattenskära. 

Nu hoppas jag på att jag kan börja montera karossen med fästen under vecka 40
Målet är att rulla ut bilen så komplett som möjligt och ta kort på den innan snön kommer och efter det ska den isär och helsvetsas, men det är klart det går…

Klicka på övre bilden för att se flera bilder.

Vecka 39

 

Vecka 38

 

Kontoret är i stort sett klart, Har monterat utlösare till bromsskärmar, gjort klart gaspedalen, monterat främre kardanring och tunnel och monterat växlingsknapparna.
Det enda som fattas är bara utlösaren för brandsläckarna.Har även gjort klart projacken i fram, påbörjat utgången av vevhusventilationen bak i dubbelramen och vi har hängt upp ena gamla plåtbakskärmen på väggen som minne av allt jobb med pluggen…..
Tobbe och Danne “Piraten” har varit och hjälpt till lite i garaget i veckan. 

Nu ser det ut som att karossen ska börja monteras under vecka 39 🙂

“Tok Åke Bagarn” var på besök i helgen och kollade hur det gick för mig, Jävligt kul när en som man som liten hade som idol kommer och är imponerad av det man gör, Det gör helt klart att det blir ännu roligare att jobba i stort sett dygnet runt.

Så där ja 25 timmar i garaget i helgen och det har gett bra resultat och Jonnie Lindberg har hjälpt till hela helgen JÄTTE TACK!!!!Klicka på bilden till vänster för att se flera byggbilder. 🙂

Vecka 37 helg

 

Vi har fått dit, Dom sista rören i chassiet, bromsspak, huvudcylinder, rattstång, pedalställ påbörjat gaspedalen, främre kardanring och rör och provmonterat zoomisarna och det ser riktigt bra ut 🙂

Det är riktigt kul att stryka saker på
“to do listan” 🙂

Jag har även lånat Johan Lindbergs hela gå bort kostym och provkört lite, känns riktigt bra!

Vecka 37

 

Ja det har monterats dit en massa mera rör men snart är dom sista på plats tror jag…Jag har dekaltrimmat lite saker 🙂
Vi har börjat kika hur rattstången ska sitta. 

Apan i buren på bilden (håller på något som kallas AIK själv vet jag inte vad det är)
Är min kusin Tobbe som ska hjälpa till i garaget varje måndag vilket verkligen behövs just nu stort tack till apan 🙂

Sen hjälper pappsen mig varje torsdag och själv är jag väll där varje dag, Nu jävlar ska bilen bli klar till nästa år…….

Vecka 36

 

Projacken bak och fästena på bakaxeln är klara, Det sista på krängningshämmaren är klart, Stödhjulen är upphängda på väggen för dom är ju helt klara (helsvetsade)
Dom sista rören i funnycarburen och i svansen är monterade.Nästa steg är att göra klart förarplatsen,
Och med tanke på hur bra det går just nu ska det nog inte ta så lång tid 🙂 

Vecka 35

 

OMSTART!

Sommaren är slut, Dags att göra något vettigt i garaget. Började med att kapa ur huven och provmontera fronten med motorn på plats BALLT!! sånt här ger arbetslust.

Har monterat krängningshämmaren bak och sen försökt komma ihåg vad det var jag gjorde när jag tog pausen i våras….

Vecka 23

 

Förarstol och bälten är på plats.Jonatan var på besök, Tror han tyckte att det luktade illa i garaget 🙂

Vecka 15-16

 

Olja och bränsletanken börjar ta form,
Stort tack till Erik Bengtsson.Har kollat lite hur förarstolen ska monteras och jag tror jag har sorterat ut alla problem. 

Skulle montera krängningshämmaren bak som jag redan hade men den fungerade inte så bra som jag hade hoppats på, Så en ny är beställd från USA

Vecka 14

 

Yes! Wheeliebarsen är klara!!!Allt tar som vanligt längre tid än vad man tror, Det gick åt strax över 17 meter rör till bara wheeliebarsen 🙂

Tack till kusin Tobbe som var och hjälpte till 2 kvällar den här veckan.
Sen kom den glada mekanikern Dennis hem i lördags efter en liten lätt resa i Thailand på 4 månader, Ganska bra, Känns som om det behövs lite extra hjälp i garaget just nu.

Vecka 13

 

Bakramen är KLAR!!!
Nu saknas det bara 8 rör sen är chassiet klart för helsvetsning, Men innan det ska stol, rattstång, pedaler, bromsspak och huvudcylinder dit, Men nästa steg i bygget är Krängningshämmare bak och stödhjulen.Bränsle och oljetank har även påbörjats STORT TACK! till Erik Bengtsson på Bengtssons Smide I Täby.

Vecka 12

Stefan Snackis Tullingeälgen Ollonet Glantz
var på besök med en liten present, en skylt där jag Andreas är ute och går med Snigel i koppel. Stort tack! ännu en vacker sak att pryda garageväggarna med :-)Pappsen har hjälpt till i garaget och det första han gjorde var att städa, Han sa att man får crommollycancer om man andas här inne, Fattar inte vad han menar…. 

Bakre motorplåten är färdig och monterad, Tändbox och tändspole är på plats, vevhusventilationen i dubbelramen fixad och det har ramlat dit lite rör i bakvagnen.

Vi har även jackat kolvarna på Lindbergarnas Hemi så nu kommer det gå som FAAN!
i sommar….. 🙂

Vecka 11

 

Mera rör ditsvetsade… förvånad?Allt runt tanken är klart, oljefilter monterat, önskebenet färdigt vilket var ett riktigt skräpkitt det enda som användes var i stort sett uniballsen och svetsändarna, bra med mycket rör och rörbock i garaget.

Bakramen påbörjad!!!

Vecka 10

 

Bröderna bus har varit å hjälpt till i garaget,
Jonnie har jobbat och busat lite Johan har provkört chassiet och tyckte att det fungerade bättre än Novan 🙂 sen har han busat massor!!!Kuggstången, förstärkningar i torpeden, infästningen till bakre motorplåten och det mesta runt tanken är monterat, 4-link stagen är klara och front med fälgar och däck testmonterat 🙂 

Vecka 8

 

Nu har det ramlat dit lite saker.
Motorn är provmonterad, dubbelramen är på plats och framvagnen monterad.
Nu ska vi trolla dit bakvagnen,
Det börjar ta sig 🙂
 

Vecka 5-6

 

4-link plattorna och funny car buren är på plats, Nu ska dubbelramen dit.

Vecka 4

Det blev inte så mycket gjort den här veckan mer än att kryssen i dörrarna är monterade, karossen avlyft, en massa problem har lösts och jag gjorde en egen klocka att ha i garaget.

Vecka 3

Vi har fått klart buren i karossen vilket tog lite för lång tid då man vill att det ska se bra ut och sen när inspirationen är låg tar allt längre tid än vanligt, så det blir oftast en massa bus och skitsnack istället för att jobba.
Lindbergbros bantar inför sommaren 🙂 

Vecka 2

Karossen har monterats fast på jiggen i raceheight, dörrar och a-stolpar har kapats till och allt passar jättebra 🙂 Vi har fått dit huvudbågen och lite mer rör i golvet.

Vecka 1

Det sista på chassie jiggen är färdigt Och mittenrören i botten på chassiet är på plats,
Vi har tillverkat trähjul och även provmåttat in karossen på jiggen för att få en uppfattning om hur den ska sitta, jag kan tillägga att det är riktigt skitigt att kapa i kolfiber och det kliar ordentligt 🙁


 

Byggbilder från 2008

Omvänd kronologisk ordning


Nya rörbocken hemma?

 

Snigel är överlycklig att nya rörbocken kommit hem från USA och har sett till att bli kompis med den. det tog 11 dagar varav 7 dagar var helgdagar jul mm, konstigt att det ska ta 3 veckor från Italien.
Hur som helst den fungerar som den ska, 

Så nu bockar Sjödin Motorsport i Täby 4130 Crommolly rör i storlekarna 3/4″ 7/8″ 1″ 1-1/8″
1-1/4″ 1-1/2″ och 1-5/8″ med godstjocklek 0.058″- 0.134″
kan kanske vara bra att veta för er andra som bygger egen bil.


2008-12-30 Karossen pålyft på jiggen

 

Hemma från Spanien, Vi har lyft på karossen på jiggen klart man måste provköra 🙂 Johan från Lindbergbros undrade om det rök och JA!! det gick inte att vara i garaget på flera timmar 🙂 🙂


2008-12-18

 

Vad det kan vara tråkigt att köpa saker ibland, I alla fall när säljaren säger att det ska fungera, leveranstiden på rörbocken jag beställde var 2 veckor men med fel leveranser och allmänt strul blev tiden 6 veckor, kan bara säga att Italien är ett u-land. Och när jag provade bocka det kraftigaste röret i bilen sprack bockmaskinen och det var ingen billig bock så jag är riktigt besviken men som tur är får jag skicka tillbaka den och utan att betala något,
så nu har jag beställt en bock från USA som jag vet fungerar, men nu är det jul och nyår så det tar lite längre tid att få hem den.
Jag har även köpt en rörnotcher vilken fungerade bra efter att har svarvat egna rullar för att få rätt urslipning i rören.


2008-12-16

 

Chassiejiggen har fått hållare för fjäderben och bakaxeln, nu återstår att justera in rätt höjd på chassiet och karossen,
(Race height)


Karossen hemma i garaget

Det känns riktigt skönt att börja få in alla delarna i garaget, Man börjar nästan skymta ljuset i tunneln 🙂


Bilder som Kenneth från Swecomposite tagit

Som jag sa “vad lätt den blev”Ser ut som en nöjd Chaffis på bilden eller?

Här är div bilder som Kennet tagit under tillverkningen av karossen.


2008-12-12

 

Look! A carbon-fiber master! (Kenneth) Yaay! The last pieces have been picked up from Swecomposite. The last things to do before paint is small adjustments here and there, and to mold the chassie mounts to the body.


2008-10-20

 

Nästan klar med chassiejiggen.
Nu är det bara att vänta på resten av karossen från Swecomposite och en massa nya delar från landet på andra sidan vattnet.DET BLIR EN JOBBIG VINTER.


2008-10-17

 

Det är bra att ha lite cromollyrör i garaget! Hämtade ca 180 meter rör till chassiet och ca 60 meter balk till chassiejiggen.


2008-10-17

Fräna delar!

Har hämtat fronten och dörrarna hos Swecomposite.



2008-10-12

Chassiet sålt!

Jaha vansinnet fortsätter, Det är ju så att ju mer man håller på desto mer lär man sig.
Jag upptäckte att motorplaceringen var helt fel i chassiet och det skulle betyda problem när man kör med den effekten som vi ska, och bygga om skulle vara ett så pass stort jobb att jag beslutade att bygga ett nytt igen, måste ju ha något att göra hela tiden 🙂 och dessutom var jag inte nöjd med passformen mot karossen eftersom det från början var byggt för plåtkarossen.
Det gamla såldes till Tobbe i Tyresö

www.roadkillracing.se


Början oktober

 

Fronten gjuts i kolfiber av Kenneth och Thomas och jag tittar på och är i vägen
🙂
Klart kul att få se hur det egentligen går till att tillverka kolfiberdelar.


2008-09-21

Sådär ja! Det tog ca 30 min att förstöra 6 månaders arbete, med andra ord plåtkarossen är bortkapad från chassiet, och skickad på tippen.Och oj vad mycket spackel som det va på bilen jag vet att det gick åt 40-50 kilo, men när man ser tjockleken på det ser det ut som det gick åt mer än så 🙂

Nya bakaxeln är också på plats med nya 4-link stag, nu kommer det roliga med bilbygget igen BYGGA IHOP BILEN.


Mitten september

Jag har provmonterat ett fjäderben och ett framhjul ser riktigt fränt ut!!!har även hängt upp bakaxeln och liksom i fram blev det fränt här med, när bakaxeln sitter på plats är det bara att kapa bort plåtkarossen som vi har snickrat på i ca 6 månader och kasta den och sen fortsätta med det riktiga bygget av bilen.

Början september

“Det svarta guldet”

Jag kan bara säga att Kenneth och Thomas på Swecomposite i Åkersberga gör ett riktigt hästjobb och bra blir det också!!!!!!!!!
Mer bilder kommer från karosstillverkningen


Slutet augusti

 

Jonnie från Lindberg Bros kom förbi med deras ramjigg så jag kan bygga om bakramen eftersom jag bestämde mig för att förlänga hjulbasen och fick då inte plats med bakaxeln längre.


19 juni

 

Nu är Chevellen hämtad från Swecomposite, Formarna är klara och blev riktigt bra. Nu ska kolfiberkarossen gjutas och det ska städas ordentligt i garaget.Det är också tyvärr bestämt att det blir inget åka av i år pga att motorn som köptes inte var som det lovades och karossen tog för lång tid att få till Swecomposite, Man måste inse någon gång att man inte är övermänsklig och kan jobba dygnet runt men som tur är kommer en sommar nästa år åxå och då ska jag ta C1 licensen och ta nästa år som ett test år.


Hela maj

 

Vi har vaxat, vaxat och vaxat, monterat masonit så rutorna kommer rätt i höjd mot karossen snyggt ska de va 🙂 snart är hela formen gjord så vi kan ta hem bilen och fortsätta jobba på chassiet.


Mitten april

 

17 april, bilen är äntligen hos Swecomposite, några månader för sent.Det tråkiga med att det har dragit ut på tiden med karossen är att det är högsäsong just nu på Svecomposite, men det är bara att hålla flaggan högt och hoppas på det bästa.

Tack igen till Alexander på Preem Gribbylund för lånet av släpet.


Början april

 

Det jobbas för fullt med Chevellen på LSF Customlackering för att få den lite rakare i plåten innan den ska gjutas av . STORT tack till Johan på LSF som tog sig tid trots att den inte fanns. Och om någon undrar, JA det gick åt mycket spackel även här!!!


Slutet mars

 

Nya motorn en 540 cui är hemma från USA.Den har tagits isär för kontroll och som vanligt visade det sig att allt inte var som det ska, reagerade på att crank hubben var lite lös så den har skadat snouten på vevaxeln och inte nog med det, spunnet vevlager på 2:an och 3:ans ram. Så nu byggs motorn om så att den är Pro Mod laglig, så vi kan köra på Mantorp nästa år för sponsorernas skull. Just nu är det SKITBRA att jobba på en motorrenoverings- firma (BIRKA) som man har tillgång till dygnet runt 🙂 STORT tack till Anders “Charley” Karling som tillverkade nya överfall snabbt.


25 mars

Stort steg för ÅBM Racing. Ute ur garaget för första gången på 15 månader, på väg till LSF Customlackering.Tack till Tobbe för hjälpen och stort tack till Alexander på Preem Gribbylund som vi lånade släpet från.


 

 


Mitten mars + påskhelgen

 

Vi har maskerat bilen och garaget och grundat bilen några gånger och spacklat lite till och lagt på märkfärg, nu börjar bilen se riktigt bra ut och den fick ett riktigt sjyst stuk till slut, vi ställde ner bilen på klossar så den hamnade i racehöjd och ja den blev riktigt låg ca 123 cm på högsta punk utan någon taksänkning. Har även städat garaget kan säga att det behövdes efter allt spacklande och slipande, Läderlappen (snigel) var på besök och hjälpte till med städningen.

Veckan efter påsken ska bilen tas till LSF Customlackering i åkersberga för den sista touchen, bättre att låta någon som vet vad han gör göra sista underarbetet när även han ska lägga lacken på plåtkarossen innan den ska gjutas av.

Johan Jarbeck på LSF Customlackering ska även lacka fronten med lysen och grill och div emblem och annat kul på kolfiberkarossen när den är klar.


Början mars

Det blev lite mer än bara finspackling, det blev en till grovspackling och sen en finspackling. Sen som vanligt när man bygger bil ändras saker hela tiden allteftersom man får nya idéer, framskärmarna har justerats om för att styra undan luften från hjulhusen.

Ormen var förbi och tokslipade taket i 10 timmar. Snigel Tobbe och Dennis har också lagt ner mycket jobb.

Slutet februari

Dags att få karossen lite rakare i plåten! Spackla,slipa,spackla,slipa,spackla,slipa ja så har sysselsättningen sätt ut i garaget nu i 8 dagar, men å andra sidan börjar det se riktigt bra ut.

Har gått åt ca 20-25 kilo!!! till bara grovspacklingen! (vilken raggarbil är rak i plåten). Nu återstår finspackling av taket (går säkert åt ett par kilo till) och justering av dörrspringor och div. Siktar på att dra på ett par vändor sprutspackel i början av mars och göra sista slut touchen innan karossen ska lackas för att senare åka till Swecomposite för avgjutning i slutet av mars.

Mitten februari

Har varit nere i norrköping och handlat ett scoop som tanken är att det ska gjutas fast på huven, om det är så att halva motorn kommer att sticka upp, och det har köpts en motor och det blev en 540cui med en 14/71:a på så nu blir det åka av i slutet av 2008.

Plåt har sats dit för att underlätta när Swecomposite ska gjuta av karossen, Ormen (John) var och hjälpte till att börja grovrikta karossen och slipa den inför spacklingen, även Skoot var förbi och hjälpte till.

Början februari

Plåten runt bakrutan är klar, sidokjolarna är i stort sett klara, båda bakskärmarna är klara, och Snigel lyckades både larva sig och arbeta den här helgen inte illa!

Slutet januari

Har börjat med sidokjolarna eller ”staijlingen” som Snigel tycker, och han jobbade för övrigt hårt som vanligt! Har även gjort om skärmkanterna bak och börjat få dit plåten runt bakrutan för att göra rutan lite mindre.


 

Byggbilder från 2007

Omvänd kronologisk ordning



Slutet december 

Avslutet på bakluckan är klart vilket var lite stökigt att få till eftersom, man är ju inte direkt någon designer. Lite vågigt och krokigt men med lite spackel ska det nog lösas.

Mitten december

Bakluckan är på plats, taket är ihopsvetsat igen och dropplisterna har tagits bort. Har även svetsat igen hålen för baklysena vilket behövs när karossen ska gjutas av men sen ska självklart baklysena monteras tilbaka.

Början december

 

 

Igång igen efter lite semester i USA.

Jaha kanske inte roligt direkt, men dags att göra samma sak på vänster sida som på den högra. Tur att Snigel kom på besök och livade upp tillvaron och beskrev hur helgen hade varit. Lyckades även att få dit plåten nedanför bakrutan, nu ska bara bakluckan stängas till på ett snyggt sätt och få till avslutet ner mot bakplåten.

Början av november

Sådär ja! Taket sitter injusterat där vi vill ha det, vilket var ett jävla stök eftersom det bångnade en hel del när det kapades isär.

Det har lagts i plåtremsor för att flytta ut stolpen från hjulet och för att höja upp bakluckan och på så vis fick vi den plats som behövdes för bakhjulet. Gamla stolpen kapades bort helt och ersattes med en helt ny, och det blev faktiskt riktigt bra trots svordomar i garaget jag menar (Fastback stuket) tillhör trots allt den biltillverkaren med den fulaste bokstavskombinationen som är förbjuden att säga i garaget när man åker CHEVA!! 🙂  🙂

Slutet av oktober

Fronten är färdig! Nu återstår bara lite småjusteringar, slipning av svetsar och en massa spacklande innan den går att gjuta av.

Eftersom det nu blir en kolfiberkaross så bestämde vi oss för att göra hjulbasen så lång det går och den blir 113 tum. Varför vi tidigare valde 106 tum var p.g.a. att vi inte ville kapa och justera för mycket i karossen och riskera att behöva använda en massa spackel i onödan då det blir en massa extra vikt, men nu gör det ingenting eftersom vi bara använder plåtkarossen att få ut formerna på bilen och sen gjuta av den. Snacka om slöseri med tid och pengar då karossen kommer att kapas ner och kastas när Swecomposite har gjutit av den, men som tur är det enda man har är ju tid och pengar.

Hur som helst det blev en hel del kapa i bilen för att få plats med bakhjulen, och vi vill inte ha dom klassiska bulorna över bakhjulen som alla andra har, så Andreas och Dennis satt många många timmar och funderade innan kapen sattes i bilen och bl.a. blev det kraftig modifiering av c-stolpen och bakflyttat tak.

Mitten av oktober

Sådär ja nu börjar vi få ordning på fronten, och efter lite funderande och mätande så blev vi riktigt nöjda med utseendet.

Den blev ju riktigt BALL!! Och den har original utseende förutom läppen under stötfångaren. Och stötfångaren är för övrigt en original från en Chevelle 65:a.


Början av oktober

 

Stötfångaren fram är på plats, stötfångaren bak och stor del av bakpartiet är klart, och det blev riktigt bra!

”Snigel” sprider glädje i garaget på ett sätt som bara han kan.


Slutet av september

 

Vi konstaterade att det blir lättare att bygga bilen i plåt för att kunna gjuta av den senare. Därför såldes plastdelarna av och plåtdelar köptes istället. Allt monteras och mäts in på chassiet precis så som det ska sitta sen när bilen är klar. Tackar glädjesprutan ”Snigel”


Början av september

Nu gör vi en omstart efter sommarens uppehåll då Andreas hjälpte Max Hamrin med sin Morris Minor i Pro Street.

Karossen monteras på, provbygger ihop hela bilen för att se stuket på den. Och den blir riktigt låg precis som vi ville.

Det har också blivit klart att bilen kommer att få en kolfiberkaross från Swecomposite. Fränt!



Klicka här för att se bilder på bygget av det första chassiet som jag byggde med
hjälp av Janne Snowball från september 2006 till maj 2007
.
Det såldes till Tobbe från www.Roadkillracing.se


Foton från 2005

 

chevelle2Just hämtad Hösten 2005, bilen har precis hämtats hem från Bjursås, bilen köptes förövrigt av han som körde ”Bjursårscamaron” på 90-talet och var över till USA och körde World Street Finals i Orlando.

Här började ideerna om ett 7.50 chassie med en ”raggarbil” så var det tänkt men det spårade ur ordentligt, men så klart till det bättre och fränare! 😉